Hong Kong

I måndags åkte vi mot Arlanda för att ta flyget vidare mot Hong Kong. Efter ett litet svettigt samtal från min mamma om att Jocke hade fel efternamn på sin biljett, ordnade de till slut till sig och vi fick ett samtal 40 minuter innan incheck att det var fixat.
Flyget gick vid 19.10 och vi mellanlandade i Peking för att sedan flyg vidare mot Hong Kong. Vi var framme på hotellet vid ca 20.30 (Svensk tid 13.30) Så vi var mycket slitna eftersom ingen av oss kan sova på ett flyg.

På Arlanda i väntan på incheck

Lite jobb innan flyget går
Dags att kliva på

Över Kina

Mellanlandning i Peking. Halv 4 på natten i vårt huvud

Pekings flygplats

Kaffe var en räddning för Jocke

Yrande hönor för att hitta rätt MTR (Metro/åtg) till hotellet

Det smidigaste och enklaste MTR system jag stött på. Vi köpte oss ett varsitt Octopus-kort som är perfekt att ha här i Hong Kong. Du laddar det med valfri summa och kan sedan handla på de och åka kollektivtrafik m.m

En held el med människor i tunnelbanan

Hungriga och aptrötta så hittade vi en McDonalds på vägen och det fick de bli

Tvugna att stanna och ta in atmosfären lite och den otroliga värmen på ca 30-33 grader

Vi bor på ett jättefint hotell precis vid kanalen mellan Hong Kong Island och Kowloon (fastlandet) Här går båtarna varma, utsikten är amaaazing och vårt rum är topp.

Idag var vi trötta så mobilen ställdes om från 7.30 till 8.00 och det snoozades till max. Men vi är ju inte här för att sova. Efter frukosten tog vi en promenad till Tram Peak och åkte den upp till Victoria Peak för att njuta av den otroliga utsikten.

På väg till Peak Tram

Mot Peak Tram

Så vackert och stort. Bank of China

De häftiga spårvagnarna de har här, dubbeldäckare

I Peak Tram - en spårvagn som går upp på berget. De va riktigt brant.
Högst upp på Victoria Peak

Utsikten

Pose

De va skrämmande högt

Nice view
Blev ju inte lika bra med vänd kamera...

En ankbutik
Blev lite sugen men hoppade öve
Väl nere igen hoppade vi på Big Bus Hop On Hop Of buss som tog oss runt hela ön. Vi gjorde ett litet avhopp i Stanley och gick till Stanley market.

Sedan åkte vi tillbaka och hoppade på nästa Big Bus tur som tog oss ett varv inne i shoppingens värld. Varma, svettiga och j*kligt ont i fötterna, gick vi tillbaka till hotellet. Tog en fotdusch, deodusch, parfymdusch och byte av kläder. Sedan ut igen för att äta och shoppa. Tyvärr stängde affärerna tidigare n vi trodde så vi får shoppa mer en annan dag

Vårt hotell rakt fram och till vänster är mässan vi ska till. Hade ingen aning att de låg i samma hus när jag bokade hotellet. Men vi behöver inte ens gå ut haha

Nu är det liggläge i sängen, svullna fötter, onda leder ....shit nu varnade de precis på nyheterna att en Typhon är på väg mot oss och kommer slå till i morgon eftermiddag. De varnar att alla ska hålla sig borta från kustlinjen. De kan ju bli spännande.... Pratade med en tjej från Stanley förut och hon sa att man får gå ut om man vill men då täcker inte försäkringen det. Vi får se ad vi vågar göra. Vi bor ju precis vid vattnet.