Jobbtorsdag

Idag har vi varit på en stor mässa hela dagen. Har träffat många nya personer och knutit många bra kontaker för framtiden. Ska bli spännande och komma hem o se om våra kontakter och allt vi pratat om, kan bli verklighet.
 
 
 
Vi har dessutom blivit fotograferade massor, både i smyg och mitt framför näsan på oss. Antar att det var för att det var 99,9 % kineser där och så jag o Jocke. Sedan va det en tjej som kom fram och sa att hon trodde att jag var Prisessan Kate för jag är så lik henne.....hmm nja de kan jag nog inte hålla med om men det var en komplimang jag tar med mig. 

Vi har verkligen blivit behandlade som ett kungapar här. Alla är så trevliga, vänliga och snälla. Inte alls den erfarenhet vi har sedan tidigare av kineser. Men de kanske är skillnad på HongKongbor och Kineser!?

Vi blev sedan bjudna på restaurang av vår störta leverantör som är anledning till varför vi är här. Det var nog den finaste restaurangen jag varit på. Kineser har den fina gesten att det är gästerna som bestämmer maten. Och de beställer alltid massa olika rätter och alla äter av allt. Så det blev, cesarsallad, hummer, ostron, tigerräkor, musslor, oxfilé och något annat helt gudomligt gott kött, rökt bacon, potatismos, pomme och massa olika dippar, såser, vitlöksbröd. Vi bara åt o åt och drack ett jättegott vin. Så fort man snuttade på vinet så var det någon som var där och hällde på i glaset. 
De hade även en tolk med som var väldigt trevlig och hjälpsam. 

 
 
 
 
 
 
 
 
Efter mässan hade vi tänkt att gå o shoppa men en Cyklon är över Hong Kong och staden har stängt ner. Det är tomt på gator och många affärer har förberett sig på det värsta. Även vårt hotell har stängt hela entrén och bommat igen med rejäla träskivor framför alla fönster och säckar som täcker alla springor.
 
Vi tänkte gå ut och kolla på poolområdet men icke
 
Vår entré till hotellet
På andra sidan kanalen, på fastlandet, kan man se en varning som går ut till alla. Inzoomat på bilden under.
Och detta fck vi till oss på hotellrummet.

Vi förväntade oss en katastrof men valde att gå ut (finns en liten genväg öppen för att komma ut från hotellet) för att se allt. Det var inte värre än en vanlig höstblås i Sverige, så vi anar att detta bara är börja. Varningen är på nummer 8 av 10 så det är rejält. All kollektivtrafik, flygtrafik, butiker osv har bommat igen. 
Vi har ju första parkett för att se stormen men under tiden jag skrivit detta så har vinden ökat och regnet kommit så nu ser vi knappt fastlandet och regnet går i sidled. Undra om de blir värre... Vi bor på 21-a våningen så hoppas vi är trygga här.

Håller nu tummarna att saker och ting är över i morgon så vi kan fortsäta utforska Hong Kong. Vi har ju hela fastlandet kvar. 

晚安
/Familjen Petré

Kommentera inlägget här :